[padding_spacer space_count=”20″]

Při léčbě některých typů vad je možné použít snímací či fixní aparát, při léčebném plánu budete seznámeni s výhodami jednotlivých typů  aparátů. Snímací aparáty, ty co si pacient může vyjmout sám z úst, slouží spíše k léčbě lehčích vad či k předléčení některých anomálií před léčbou fixním aparátem, a to převážně v dětském věku.  Důležité využití snímacího aparátu je po léčbě fixním aparátem k udržení dosaženého léčebného plánu.

Snímací aparát je účinný jen tehdy, když se nosí celou noc a někdy i několik hodin přes den, s dobou nošení Vás seznámí lékař a je nutné ji pro dobrý léčebný výsledek dodržovat.

Snímací aparát se vloží po vyčištění zubů do úst, nejprve se nasadí na přední zuby, jsou-li do snímacího aparátu vloženy šrouby, musí být schovány za zuby. Poté se dosadí vzadu tlakem na zadní část.

Aparát se vyndává tahem za drátěné spony, které jej přidržují k zadním zubům, ne za drátěné prvky na předních zubech, ani jemná pera, tím by se mohlo změnit jejich umístění a nevykonávaly by správně svoji funkci.

Je také potřebné dbát pokynů lékaře ohledně aktivace vložených šroubů. Otáčí se ve směru šipek, v intervalech, které stanoví lékař. Také o způsobu jejich roztáčení budete v ordinaci poučeni a prakticky si aktivaci vyzkoušíte.

Další nezbytnou součástí úspěšné léčby jsou pravidelné kontroly. Jejich frekvence je dle potřeby, průměrně 1x za 3 měsíce.  Zde se aparátek kontroluje a upravuje. Nedodržení pravidelných kontrol prodlužuje Vaši léčbu.

Čištění snímacích aparátů

Při jeho nesprávném čištění se na Vašem rovnátku tvoří velký rezervoár bakterií a plísní. Nošení aparátu v noci způsobuje zvýšené ukládání plaku a při nepravidelném čištění i jeho mineralizaci. Na vzduchu po vyjmutí apartku z úst se tato vrstva vysuší a po opětovném vložení aparátu do úst se po několika minutách část starého laku rozpustí, objeví se nepříjemná chuť a zápach z úst. Ještě více se zvýší již tak zvýšené slinění. Může se objevit také zánět sliznice  Aby se tomu předešlo, je nutné aparát důkladně vyčistit. Všechny typy aparátu v podstatě vyžadují stejnou péči. Před vložením a po vyjmutí z úst je mechanicky očistíme obyčejným měkkým kartáčkem a zubní pastou. Šroub udržujte čistý, občas před otočením kápněte stolní olej.

K Vašemu aparátku dostanete v ordinaci i desinfekční box a  čistícír oztok. Příprava roztoku je následující. Do desinfekčního boxu se nalije polévková lžíce týdenního desinfekčního roztoku a vloží se Vaše rovnátko, následně se zalije vodou, tak  aby byl ponořený celý snímací aparátek.V případě,že nemáte aparát v ústech, vložte jej prosím do desinfekčního roztoku, roztok nechte působit 6 až 8 hodin. Před vložením do úst je nutné aparát opláchnout vodou. Čistící roztok je nutný po týdnu zhotovit nový.

U některých pacientů používáme k aparátu přídatná zařízení. Jedná se především o zevní extraorální tah. V ordinaci budete o používání těchto prvků detailně instruováni a jejich nasazování s Vámi v ordinaci prakticky procvičíme

Nedostatečná spolupráce je důvodem ukončení léčby.

Zdravotní pojišťovna Vám hradí léčbu pouze na časově omezené období.

Ztracený nebo nedbalým zacházením zničený ortodontický aparát pojišťovna nehradí.

Současně existuje frekvenční omezení ortodontických výrobků hrazených z veřejného zdravotního pojištění. Například složitý snímací deskový aparát je hrazen 1 za dva roky, funkční aparát 2x za 4 roky, pevný aparát k rozšíření partového švu 1x za 10let, laboratorně zhotovený intraorální oblouk je možné vykazovat maximálně 3x za 3 roky na čelist.